11 december 2017

Allt det vackra är inte förstört


Ingrid ska delta i ett överlevnadsläger. Tre veckor ute i vildmarken tillsammans med otroligt mängder mygg och ett gäng ungdomar som alla har olika problem: en har suttit i fängelse, en har gått på gatan... men Ingrid själv har inga problem. Hon är bara där för att hennes mamma tvingar henne. Om Ingrid ska få gå på musikskola i England måste hon först bevisa att hon klarar utmaningar. Mamman vet precis vad en stor utmaning innebär, hon var själv en framstående operasångerska men gick ge upp musiken helt när hon fick knutar på stämbanden.

Undan för undan kryper det fram att Ingrids liv kanske inte är så problemfritt, att mammans bakgrund påverkat Ingrids liv mer än någon av dem velat erkänna. Det finns också en Isaac som spelar stor roll, och den kärlekshistorian hade jag kunnat vara utan, men på det stora hela tycker jag jättemycket om den här boken. Den innehåller stora känslor och överraskningar, karaktärer jag tror på och bryr mig om, samt beskrivningar av hur det är att bära en kanot genom gyttja som får mig att aldrig vilja tälta mer. Jag sträckläste boken och ville läsa den igen direkt efteråt.

/Mimmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar