27 januari 2017

Naondel


Det här är en fantasybok som inte liknar någon annan fantasy jag läst. Den handlar om de åtta kvinnor som grundade det röda klostret: fristaden för kvinnor som vill komma bort från män som behandlat dem illa och sociala regler som de inte kan eller vill anpassa sig efter. Det börjar med Kabira. När den vackra och mäktiga Iskan blir kär i henne kan hon knappt tro det. Förblindad av kärlek visar hon honom en hemlighet, en magisk källa. Men Iskan sviker henne och använder källans förmågor för egen vinning. Snart är Kabira och en massa andra kvinnor i hans makt; Iskan skaffar sig nämligen ett harem. Han gör fruktansvärda saker mot dem, men de beskrivs inte alltför detaljerat. Däremot handlar boken om hur de här kvinnorna ställer upp för varandra. De gillar inte alltid varandra, men de vet att de måste hålla ihop mot Iskans förtryck. De använder magiska förmågor men framför allt sitt mod, styrka och list.


Jag älskar Naondel. ÄLSKAR. Läste den i ett svep och ville sedan läsa den direkt igen. Jag har nog aldrig läst en så bra skildring av systerskap, hur viktigt men komplex det är. Språket är vackert och samtidigt lätt att läsa, berättelsen är otroligt spännande och karaktärerna så levande och komplexa. Jag tror det här är årets bästa bok, och det säger jag fast det bara är januari. Läs den!

(Jag har tidigare recenserat Arra av Maria Turtschaninoff och gillade den också väldigt mycket.)

/Mimmi

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar