12 september 2016

Om jag var din tjej


Amanda flyttar till en ny stad, bort från sin gamla tillvaro som mobbad, bort från sitt förra liv som Andrew. Amanda har genomgått en könskorrigering* och nu när hon börjar en ny skola får hon äntligen uppleva hur det är att vara en bland alla andra, att ha vänner och våga flörta med gulliga killar. Hennes överbeskyddande pappa uppmanar henne att vara försiktig, att inte lita på någon (speciellt inte killar). Amanda berättar inte för någon om sitt förflutna, men hon tänker på om man verkligen kan bli ihop med någon samtidigt som man har en stor hemlighet. Och hela tiden finns rädslan för att bli avslöjad.

Det jag gillar bäst med Om jag var din tjej är att den gör det så tydligt att det inte är Amanda som har problem med att hon är trans. Hon är trygg i sig själv och vet att hon alltid varit tjej. Hennes problem är omgivningens fördomar och bemötande. Författaren Meredith Russo som själv är trans skriver ett väldigt fint och bra efterord som förklarar vissa frågetecken som uppstår under läsningen. Jag gillar också att alla karaktärer i boken känns sammansatta och inte klyschiga. Boken berör mig men gör att jag känner hopp på slutet. Jag rekommenderar den starkt.

/Mimmi

*Någon som är könskorrigerad har genomgått behandling med medicin och hormoner. När man har ändrat kön juridiskt heter det könsbyte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar