22 augusti 2015

Manifest för hopplösa


Emanuel Kent är tillbaka! Han går fortfarande i högstadiet och vill helst inte tänka på att nian snart är slut. Medan alla tjatar på honom att göra sitt gymnasieval skriver Emanuel ett manifest: "Ligg lågt. Håll käften. Gör inte saker värre." Trots det blir det kaos mest hela tiden, till exempel när det ska samlas in pengar till klassresan och Emanuel kommer med det kanske dummaste insamlingsförslaget någonsin. Eller när kompisen Tore helt plötsligt får en sjuttonårig bror från Amerika och Emanuel anar ugglor i mossen.

Jag älskar denna bok lika mycket som Åsa Asptjärns förra om Emanuel, Konsten att ha sjukt låga förväntningar. Emanuel och hans omgivning känns trovärdig samtidigt som jag har fruktansvärt roligt när jag läser. Ibland skrattar jag så att jag tappar andan. Humorn påminner mycket om William Spetz och därför ser jag honom framför mig hela tiden. Kan inte låta bli att hoppas på en filmatisering av böckerna med honom i huvudrollen!

/ Mimmi
Ligg lågt. Håll käften. Gör det inte värre
Ligg lågt. Håll käften. Gör det inte värre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar