23 september 2013

Varelserna: Elias bok


"I natt drömde jag att världen var en stor och ödslig plats. [...] Men sen. När jag vaknar och ser ditt vita ansikte, din stumma blick, förstår jag att det inte är någon dröm. Världen är en stor och ödslig plats. Och vi är dom enda kvar."

Ungefär så börjar Elias bok som är första delen i Magnus Nordins nya zombieserie Varelserna. Elias och hans lillasyster Emma är ensamma kvar. Inga föräldrar, inga vänner. Varje dag letar de efter mat och någonstans där de kan gömma sig under natten. För på natten vaknar varelserna, zombierna. I stora horder letar de efter mat, efter människor som Elias och Emma.

Jag blir alldeles lycklig av den här boken, och inte alls på grund av handlingen som är jättemörk, men för att Magnus Nordin skrivit en sån galet bra zombiebok för barn i mellanåldern. Det är en kort historia, på ungefär 60 sidor där flera uppslag består av Lars Gabels illustrationer. Och vad hinner man då på 60 sidor? Om man är Magnus Nordin hinner man enormt mycket. Som läsare kommer man in mitt i allt. Det stora utbrottet har redan skett, alla är redan döda, Elias och Emma är på bristningsgränsen och som läsare förstår man att det varit såhär ett tag.

Och trots det mörka och hopplösa temat så finns det, precis som det ska i bra dystopier, en väldigt bra bild av hur långt vi är villiga att gå för de vi älskar.

Ser verkligen fram emot fortsättningen.

/Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar