11 juni 2013

Stjäla the show


Stjäla the show är andra boken i serien om Filippa Karlsson, som går på Londons mest prestigefyllda scenskola; RoyDram. (Min recension på första delen, Only väg is upp, kan du läsa här.)

Stjäla the show utspelar sig under Filippas tre år på RoyDram, och går alltså ganska fort fram tidsmässigt. Hon hinner bli kär, bli dumpad, bli kär igen och samtidigt lär hon sig allt om vilka hon kan lita på i klassen och vilka som är hennes riktiga vänner. Och förstås en hel del om skådespeleri och teater.

Jag skrev i min förra recension att jag störde mig på Filippa som person. Det har tyvärr inte gått över. Hon är fortfarande löjligt naiv och vissa plot twists ser man komma hundra sidor innan Filippa inser vad som händer. Jag försöker förlika mig med att det måste få vara ok. Att vi är olika och att det är ok att vara så naiv. Men det får mig att ifrågasätta hur Filippa över huvud taget lyckats ta sig in på RoyDram.

Ändå finns det ett driv i boken som gör att det är svårt att sluta läsa. Kanske är det just det faktum att jag stör mig på Filippa som gör att jag inte kan sluta läsa om henne. Kanske har författaren Emmy Abrahamson medvetet gjort henne irriterande. Det funkar i alla fall.

/Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar