4 februari 2013

Only väg is upp


Filippa flyttar till London för en provspelning på världens bästa scenskola; Royal Drama School. I London ska allting bli bättre; hon ska skaffa världens bästa rumskompisar, ett roligt jobb och en cool pojkvän. Hur mycket som faktiskt händer av det? Nada. Rummet som hon ska hyra visar sig vara en madrass på golvet i ett rum där det redan bor en tjej. Och Filippas första chef går under namnet Draken Sue. Inte ens det där med pojkvännen går så bra. Filippas sista hopp ligger på att åtminstone komma in på RoyDram.

Only väg is upp är den första delen i en planerad trilogi med Filippa i huvudrollen. För att vara helt ärlig stör jag mig något fruktansvärt på Filippa som person. Hon är naiv och verkar ha levt i någon slags bubbla hela sitt liv. Men mot slutet av boken har hon växt lite, fått lite mer erfarenhet och jag börjar nästan tycka om henne. I övrigt gillar jag Emmy Abrahamsons språk och humor, så på det stora hela; en helt okej bok. Jag kommer med största sannolikhet läsa de resterande två delarna i serien.

Emmy Abrahamson har tidigare skrivit Min pappa är snäll och min mamma är utlänning som också finns att låna på biblioteket.


/Sussie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar